• facebook
  • linkedin
  • twitter

Podium van de Toekomst 2014

Podium van de ToekomstOp donderdag 11 december 2014 organiseerde Niek van der Sprong Culturele Producties, op initiatief van de provincie Overijssel en Gelderland, een congres over het Podium van de Toekomst.

Hoe ziet het podium van de toekomst er uit? Dat werd op donderdag 11 december jl. besproken tijdens het congres ‘Podium van de Toekomst’ in poppodium Hedon in Zwolle. De ruim 70 directeuren, programmeurs en marketeers van Overijsselse en Gelderlandse culturele podia deelden hun expertise en toekomstvisie. Onderwerpen van gesprek waren onder andere samenwerken, vernieuwende verdienmodellen, talentontwikkeling, de rol van het publiek en het zakelijk ondernemen met een groot cultureel hart.

Hoe krijg je de zalen vol? Welke rol heb je als podium in de samenleving? Hoe speel je in op de mening en wens van het publiek? Hoe krijg je het financieel rond? En waar staat in de toekomst het podium en wat wordt er aangeboden? In de vier verschillende rondes besprak presentatrice Hadassah de Boer samen met de genodigden het ‘Podium van de Toekomst’ in al haar facetten.

Zo is men op zoek naar de juiste afstemming van vraag naar en aanbod van voorstellingen. De verbinding met het publiek wordt steeds belangrijker. Via panels, klankbordgroepen, apps en social media zijn podia op zoek naar de wens en mening van het publiek. Naast het programmeren van voorstellingen wordt daarnaast het coproduceren van voorstellingen steeds kansrijker, maar ook langere openingstijden en meer samenwerking zoeken met andere cultuurpartners. Het theater als culturele hotspot in de samenleving

Gedeputeerde Hester Maij: “Ik vind het belangrijk om expertmeetings als deze te faciliteren. Op deze manier kunnen we kennisdeling en onderlinge samenwerking, ook over de provinciegrenzen, stimuleren. Het is goed om met elkaar na te denken over de toekomst en visies uit te spreken. En dat is deze middag zeker gelukt!

 

 

Annemien Brugging

Annemien werkt sinds 2008 bij Niek van der Sprong Culturele Producties. Zij is verantwoordelijk voor de communicatie en sponsoring van de projecten en festivals.